مدیریت واحد شهری در طرح جامع گردشگری و برند شهر شیراز
طراحی مدیریت واحد شهری راهکار مؤثر طرح جامع گردشگری شیراز
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز گفت: از جمله خروجیهای مؤثر طرح جامع گردشگری شیراز، طراحی مدل همکاریهای بینبخشی و مدیریت واحد شهری در امور گردشگری است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، محمد فرخزاده در جلسه بررسی طرح جامع گردشگری و برند شهر شیراز که با مدیریت اساتید دانشگاه اصفهان و مشارکت استادان گردشگری بسیاری از دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت:
نگاه مقام معظم رهبری در تعابیری که برای شیراز بهکار بردند و تأکید ایشان بر تمرکز روی مقوله گردشگری در ابعاد مختلف بلندنظرانه بود.
وی با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری فارس در اداره کل میراث فرهنگی این استان، خاطر نشان کرد: بخش مربوط به گردشگری شیراز در این طرح بسیار محدود بوده و نیاز به تقویت دارد و از طرفی در حوزه گردشگری مذهبی و زیارت باید توجه بسیار مؤثرتری به طرح جامع گردشگری این استان شود.
معاون شهردار شیراز با تأکید لزوم انسجام درونشهری و بیندستگاهی بهویژه در حوزه گردشگری، گفت: ما معتقد بودیم که شهرداری باید در حوزه گردشگری بر اساس حیطه وظایف و تحقق مدیریت واحد شهری و در راستای حمایت، همفکری و همدلی و اجرای طرحهای مناسب ورود کند اما اداره کل میراث فرهنگی این استان معتقد بود باید این موارد در کارگروه گردشگری فارس پیگیری شود.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با اشاره به درخواست تهیه طرح جامع گردشگری شهر شیراز، اضافه کرد: معتقدیم زمانی طرحهای جامع و تهیه شده توسط دانشگاه، کاربردی خواهد بود که درآمد گردشگری از محل تهیه طرحهای اثربخش دانشگاهی و درآمد دانشگاه از محل گردشگری تأمین شود.
فرخزاده ادامه داد: هرگاه منافع دو مجموعه در یک راستا قرار گرفت تحقیقات و خدمات دارای نرخ بهرهوری بوده و اشتغال مولد و توسعه شهر در ابعاد مختلف را شاهد خواهیم بود.
این مسئول با بیان اینکه در سالهای اخیر در حوزه معماری و شهرسازی مسیر مناسبی را طی نمیکنیم، گفت: در سالهای اخیر، نهضت قوطیسازی و مکعبسازی در شیراز به راه افتاده بهطوریکه یک چهارگوش ساخته میشود و با بزک اسمش آپارتمان گذاشته میشود.
وی تأکید کرد: در سالهای اخیر بنای فاخر، زیبا و پرمعنا و تداعیکننده آداب، رسوم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی که جاذبه گردشگری باشد را احداث نکردهایم.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه تحتالشعاع قرار گرفتن هویت ما در صورت ورود گردشگر، ضعف خود ما است، اضافه کرد: باید به شهروندان یاد بدهیم که میراث فرهنگی معنوی خود را پاس بدارند.
فرخزاده ادامه داد: تلاش انجامشده در سال 93 توسط شورا و شهرداری در تصویب ردیف بودجه برای تهیه طرح جامع گردشگری شهر شیراز یک اقدام ماندگار تلقی میشود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این برنامه افق دید برای 20 سال و در قالب برنامههای پنجساله قابل پرداخت خواهد بود که برنامه عملیاتی پنج سال نخست از الزامات تهیه طرح جامع است.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز ادامه داد: توجه به جنبه اقتصادی و تهیه طرحها و بستههای سرمایهگذاری در شهر شیراز از دیگر خروجیهای این طرح است.
فرخزاده متذکر شد: آموزش فراگیر، همکاریهای بینبخشی در مدیریت شهری، آسیبشناسی و استخراج راهکارهای توسعه گردشگری در ابعاد مختلف و ایجاد درآمد پایدار و صادرات فرهنگ غنی این مرزوبوم از دیگر اهداف طرح خواهد بود.
وی اظهار داشت: از خروجیهای مؤثر این طرح طراحی مدل همکاریهای بینبخشی و مدیریت واحد شهری در امور گردشگری است.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه آموزش رکن اساسی توسعه گردشگری مذهبی و تاریخی و سایر ابعاد آن است، خاطر نشان کرد: باید بهگونهای عمل کنیم که با آموزش فراگیر، مردم خود را در مقابل تهاجمها بیمه کنیم و نهتنها از برخی ناهنجاریها تأثیر نپذیریم بلکه با رفتار، اخلاق و معیارهای انسانی بر تمام گردشگران و زائران تأثیر گذاشته و آنها را به سفیر خود تبدیل کنیم.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930904001680